Čítaním a písaním ku kritickému mysleniu

 

Termín školenia: 8. – 10. decembra 2010

Miesto školenia: Penzión Anna Zuberec

Lektor školenia: PhDr. Viera Michalková, Združenie Orava pre demokraciu vo vzdelávaní.

Počet účastníkov školenia: 19

Školenie prebiehalo 3 dni, každý deň v rozsahu 10 hodín, spolu 30 hodín. 

Prvý deň školenia sa účastníci venovali téme „Všeobecná stratégia kritického myslenia a učenia vo vyučovaní“. Rámec kritického myslenia predstavuje trojfázový model vyučovania a učenia  - evokáciu, uvedomenie si významu a reflexiu. Keďže teoretický rámec nadobúda svoju hodnotu iba umiestnením do praktického kontextu, aplikovali učitelia tento rámec na modelovej hodine, na ktorej sa ocitli v úlohe žiakov. Rámec učenia EUR bol predstavený na metóde INSERT.

Druhý deň bol zameraný na tému „Kooperatívne učenie“.   Kooperatívne vyučovanie je koncepcia vyučovania, ktorá umožňuje vtiahnuť žiakov do spoločného premýšľania, spoločnej myšlienkovej tvorby a spoločnej kognitívnej aktivity. Kooperáciu si učitelia vyskúšali na modelových hodinách s hlavnými aktivitami vedecká konferencia, skladačka a rotujúci prehľad.

Tretí deň školenia bol venovaný téme „Metódy písania podporujúce kritické myslenie“, keďže písomné vyjadrovanie je mocným nástrojom na podporu a rozvoj kritického myslenia. Písanie tvorí jeden z najdôležitejších aspektov gramotnosti vzdelaného občana. Napriek tomuto faktu sa potenciality písomného vyjadrovania často prehliadajú. Na školení boli predstavené metódy – brainstorming, brainpooling, voľné písanie a pojmové mapovanie.

Okrem hlavných aktivít modelových hodín si mohli účastníci vyskúšať veľa krátkych aktivít a vyučovacích metód na podporu kritického myslenia, ako aj aktivity, ktoré môžu využiť na triednických hodinách – Autoportrét, Šiesty zmysel, Kooperatívne štvorce. Svoje poznatky budú učitelia využívať vo vzdelávacom procese a prispejú tak ku skvalitneniu a zefektívneniu vyučovacieho procesu na škole.