Podpora kritického myslenia
Termín školenia: 29. apríla – 1. mája 2011
Miesto školenia: Penzión Anna Zuberec
Lektor školenia: Mgr. Marcela Maslová
Počet účastníkov školenia: 19
Školenie pokračovalo ďalším trojdňovým vzdelávaním, ktoré nadväzovalo na vzdelávanie z 26. apríla 2011. Témami školenia boli:
Čitateľská dielňa, tvorba otázok rozvíjajúcich kritické myslenie
Vytváranie prostredia stimulujúceho vyššiu kvalitu učenia sa
Hodnotenie ako nástroj učenia sa.
Prvý deň školenia bol zameraný na metódy čítania s porozumením, čítania podporujúceho kritické myslenie, metódy testovania úrovne porozumenia textu – cloze test. Účastníci sa venovali Bloomovej a Sandersovej taxonómii otázok a tvorbe otázok na nižšie a vyššie kognitívne procesy.
Druhý deň bol zameraný na proces hodnotenia žiakov a autoreflexie učiteľa. Účastníci sa zaoberali nálepkovaním, popisným a pozitívnym hodnotením. Teoretické poznatky aplikovali na praktických úlohách, ale aj na zážitkových aktivitách (Škola budúcnosti a Leila a Mohamed), prostredníctvom ktorých si mohli zažiť pocity pri negatívnom hodnotení, alebo nálepkovaní žiakov.
Tretí deň školenia boli účastníkom predstavené aj metódy práce so žiakmi, ktoré umožňujú vytvoriť v triede prostredie, ktoré podporuje rozvoj aktivity u žiakov, prostredie bezpečné a motivujúce. Hlavnými aktivitami tohto dňa bola metóda Kúty a rôzne metódy na podporu argumentácie a diskusie. Predstavené aktivity sú využiteľné nielen na vyučovaní, ale aj na triednických hodinách a mimoškolskej práci so žiakmi. Jednotlivé aktivity si účastníci aj sami zažili. Vďaka dobrému počasiu sa mohli niektoré aktivity realizovať aj vonku (šatkovica, závin, hady, evolučný vývoj, ZOO), čo privítali účastníci veľmi pozitívne.
Každú metódu a aktivitu účastníci hodnotili z pohľadu jej uplatnenia a zasadenia do strategického rámca vyučovania EUR. Súčasťou vzdelávania bola aj príprava modelových hodín jednotlivými účastníkmi vzdelávania.