Čítaním a písaním ku kritickému mysleniu

 

Termín školenia: 31. januára 2011

Miesto školenia: Obchodná akadémia Dolný Kubín

Lektori školenia: PhDr. Viera Michalková, Mgr. Marcela Maslová, Združenie Orava pre demokraciu vo vzdelávaní.

Počet účastníkov školenia: 19

 

Školenie sa venovalo téme „Metódy čítania podporujúce kritické myslenie. Kladenie otázok podporujúcich kritické myslenie“.

Čítanie je hlavným prostriedkom, pomocou ktorého sú ľudia v priebehu života vystavení novým informáciám. Nestačí sa naučiť čítať, žiaci sa musia naučiť čítať hĺbavo. Čítanie je nástrojom myslenia a učenia sa, nie je to len vyučovací predmet. Čítanie a reagovanie na prečítané sú cestami ku kritickej analýze. Hlavnou úlohou učiteľa je teda pomôcť rozvinúť schopnosť žiakov stať sa angažovanými, premýšľajúcimi a vnímavými čitateľmi. Musí ich naučiť čítať pre radosť, vybudovať si vzťah k textu a reagovať naň. Učiteľ musí naučiť žiakov vzdialiť sa od jednoduchej reprodukcie k zložitejšiemu uvažovaniu o texte. Lektorky sa zamerali najmä na metódy riadeného čítania a čítania s porozumením.

Silným nástrojom na podporu kritického myslenia je učiteľova práca s otázkami. Druh otázok, ktoré učitelia kladú, vytvára atmosféru v triede, určuje, čo je najhodnotnejšie, ako sa definuje dobré a zlé, a tiež kto a čo sú alebo nie sú zdrojmi informácií a poznatkov.  Účastníckom školenia bola predstavená Sandersova revízia Bloomovej taxonómie otázok a praktická časť bola zameraná na nácvik tvorby otázok na vyššie kognitívne procesy.